Organizacja Ashoka przygotowała filmy o kształtowaniu umiejętności społecznych przez Szkoły z Mocą.
Zapraszamy do obejrzenia pierwszego filmu, którego bohaterką jest … empatia
Z radością informujemy, że zostaliśmy zdobywcami zaszczytnego tytułu Szkoły z Mocą Zmieniania Świata, który został przyznany sześciu polskim szkołom przez Fundację Ashoka.
Czym jest Ashoka?
Ashoka jest międzynarodową organizacją pozarządową, która znajduje i wspiera innowatorów społecznych. Przedstawiciele fundacji z całego świata uważają, że każdy może być changemakerem, czyli pozytywnym „zmianoczyńcą”. Każdy może zmieniać rzeczywistość wokół siebie, jeżeli tylko chce. Ashoka od 35 lat szuka i wspiera innowatorów społecznych na całym świecie. Jest ich ponad 3000.
Fundacja znajduje różne organizacje działające na rzecz społeczeństwa. Zwraca więc szczególną uwagę na szkoły. Zwłaszcza te, które rozwijają u dzieci umiejętności społeczne, uczą empatii i kreatywności.
Wybierane szkoły, nazywane „Szkołami z mocą” (Changemaker schools), cechuje innowacyjność, otwartość na nowe rozwiązania oraz chęć dzielenia się swoimi praktykami z innymi środowiskami.
„Szkoły z mocą” wybierane są po to, by wesprzeć je w codziennej pracy, ale też przyjrzeć się temu co robią i jak to robią. Opisać ich doświadczenia, by mogły z nich skorzystać również inne środowiska. Szkoły z Mocą Zmieniania Świata staną się częścią międzynarodowej sieci Changemaker schools. Jest ich 200 na świecie, w Europie 55, w Polsce – 6, w tym Szkoła Podstawowa w Konarach.
Jakie są kryteria wyboru „Szkoły z mocą”?
W Polsce zgłoszono 100 szkół. Następnie wyłoniono 21, które zostały poddane wnikliwej analizie. Spośród nich 6 przyznano zaszczytny tytuł. Należy dodać, iż wyboru dokonywali przedstawiciele Ashoki z całego świata.
Nie ma dwóch „Szkół z mocą” które wyglądają tak samo, ale wszystkie łączy pewien zestaw takich samych cech.
W każdym roku trwania programu wybiera się niewielką ich liczbę. Mają odzwierciedlać zróżnicowany charakter i spełniać następujące kryteria:
Szkoła ma wizję i wdraża ją w praktyce, wspierając uczniów i uczennice w kształtowaniu umiejętności niezbędnych do zmieniania świata. Ważne, by wszyscy w szkole wierzyli i byli zaangażowani w tę wizję.
Uczniowie i uczennice są aktywnymi uczestnikami, którzy uczą się w sprzyjającym im środowisku. Uczenie przez doświadczenie jest częścią każdego szkolnego dnia.
Szkoła prezentuje zdolność i chęć rozwijania i testowania nowych idei, zachęcając uczniów i pracowników do innowacji w szkole i poza jej murami.
„Szkoła z mocą”, niezależnie od wielkości czy lokalizacji, ma zdolność i możliwość inspirowania innych szkół.
Konferencja w Warszawie
I tak 30 i 31 marca doszło do spotkania w Warszawie, podczas którego dyrektorzy, nauczyciele i przedstawiciele Ashoki mieli okazję poznać się.
Wcześniej wybrane panie z 3 szkół: Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Konarach, Zespołu Szkół w Radowie Małym, Gimnazjum nr 1 w Gdyni udały się do radia TOK FM, gdzie udzieliły wywiadu. Po południu przedstawiciele szkół, które zdobyły tytuł „Szkoły z mocą” spotkali się w siedzibie Ashoki na nagraniu do reportażu radiowego dla Polskiego Radia.
Na drugi dzień rozpoczęła się Konferencja. Na początku wręczono dyplomy. Zaraz potem odbyła się rozmowa z byłymi ministrami edukacji Polski, Irlandii i Czech, a Ross Hall – przedstawiciel Ashoki z Irlandii w kilku słowach opowiedział o edukacji z globalnej perspektywy.
Po południu odbyły się EDUcampy, czyli swobodne rozmowy i dyskusje, które prowadzili nauczyciele zwycięskich szkół na następujące tematy:
Podczas EDUcampu nie było prezentacji i przemów, a swobodna rozmowa. Uczestniczyły w niej osoby, które można uznać za ekspertów albo przynajmniej takie, które mają godny dorobek w danym obszarze. Po zakończeniu EDUcampów przedstawiły efekty rozmów.
Na zakończenie konferencji wysłuchaliśmy jeszcze dyskusji o kolejnych pokoleniach uczniów i nauczycieli z udziałem prof. Doroty Gołębniak, prof. Małgorzaty Żytko oraz Rossa Halla.
Podsumowanie
Jadąc do Warszawy, nie zdawałyśmy sobie sprawy z rangi przyznanego nam tytułu. Pobyt tam pozwolił nam docenić możliwość bycia „Szkołą z mocą”. Cieszymy się, że ktoś zauważył, że to co dzieje się w naszej szkole wpływa nie tylko na rozwój naszych uczniów, na nasz rozwój, ale także wpływa na przyszłość naszego świata. Czujemy się zobowiązani!
Małgorzata Boćko
Anita Malec
P | W | Ś | C | P | S | N |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |