nivo slider image nivo slider image

Jesteśmy Szkołą z mocą zmieniania świata!

Organizacja Ashoka przygotowała filmy o kształtowaniu umiejętności społecznych przez Szkoły z Mocą.

Zapraszamy do obejrzenia pierwszego filmu, którego bohaterką jest … empatia

 

Z radością informujemy, że zostaliśmy zdobywcami zaszczytnego tytułu Szkoły z Mocą Zmieniania Świata, który został przyznany sześciu polskim szkołom przez Fundację Ashoka.

_IK_7439_IK_7429

Czym jest Ashoka?

Ashoka jest międzynarodową organizacją pozarządową, która znajduje i wspiera innowatorów społecznych. Przedstawiciele fundacji  z całego świata uważają, że każdy może być changemakerem, czyli pozytywnym „zmianoczyńcą”.  Każdy może zmieniać rzeczywistość wokół siebie, jeżeli tylko chce.  Ashoka od 35 lat szuka i wspiera innowatorów społecznych na całym świecie. Jest ich ponad 3000.

Fundacja znajduje różne organizacje działające na rzecz społeczeństwa. Zwraca więc szczególną uwagę na szkoły. Zwłaszcza te, które rozwijają u dzieci umiejętności społeczne, uczą empatii i kreatywności.

Wybierane szkoły, nazywane „Szkołami z mocą” (Changemaker schools), cechuje innowacyjność, otwartość na nowe rozwiązania oraz chęć dzielenia się swoimi praktykami z innymi środowiskami.

„Szkoły z mocą” wybierane są po to, by wesprzeć je w codziennej pracy, ale też przyjrzeć się temu co robią i jak to robią. Opisać ich doświadczenia, by mogły z nich skorzystać również inne środowiska. Szkoły z Mocą Zmieniania Świata staną się częścią międzynarodowej sieci Changemaker schools. Jest ich 200 na świecie, w Europie 55, w Polsce – 6, w tym Szkoła Podstawowa w Konarach.

 

Jakie są kryteria wyboru „Szkoły z mocą”?

W Polsce zgłoszono 100 szkół. Następnie wyłoniono 21, które zostały poddane wnikliwej analizie. Spośród nich 6 przyznano zaszczytny tytuł. Należy dodać, iż wyboru dokonywali przedstawiciele Ashoki z całego świata.

Nie ma dwóch „Szkół z mocą” które wyglądają tak samo, ale wszystkie łączy pewien zestaw takich samych cech.

W każdym roku trwania programu wybiera się niewielką ich liczbę. Mają odzwierciedlać zróżnicowany charakter i spełniać następujące kryteria:

  1. WIZJA

Szkoła ma wizję i wdraża ją w praktyce, wspierając uczniów i uczennice w kształtowaniu  umiejętności niezbędnych do zmieniania świata. Ważne, by wszyscy w szkole wierzyli i byli zaangażowani w tę wizję.

  1. AKTYWNE UCZENIE SIĘ

Uczniowie i uczennice są aktywnymi uczestnikami, którzy uczą się w sprzyjającym im środowisku. Uczenie przez doświadczenie jest częścią każdego szkolnego dnia.

  1. INNOWACYJNOŚĆ

Szkoła prezentuje zdolność i chęć rozwijania i testowania nowych idei, zachęcając uczniów i pracowników do innowacji w szkole i poza jej murami.

  1. ODDZIAŁYWANIE

„Szkoła z mocą”, niezależnie od wielkości czy lokalizacji,  ma zdolność i możliwość inspirowania innych szkół.

 

Konferencja w Warszawie

I tak 30 i 31 marca  doszło do spotkania w Warszawie, podczas którego dyrektorzy, nauczyciele i przedstawiciele Ashoki mieli okazję poznać się.

Wcześniej wybrane panie z  3 szkół: Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Konarach, Zespołu Szkół w Radowie Małym, Gimnazjum nr 1 w Gdyni udały się do radia TOK FM, gdzie udzieliły wywiadu. Po południu  przedstawiciele szkół, które zdobyły tytuł „Szkoły z mocą” spotkali się w siedzibie Ashoki  na nagraniu do reportażu radiowego dla Polskiego Radia.

Na drugi dzień rozpoczęła się Konferencja. Na początku  wręczono dyplomy. Zaraz potem odbyła się rozmowa z byłymi ministrami edukacji Polski, Irlandii i   Czech, a Ross Hall – przedstawiciel Ashoki z Irlandii w kilku słowach opowiedział o edukacji z globalnej perspektywy.

Po południu odbyły się EDUcampy, czyli swobodne rozmowy i dyskusje, które prowadzili nauczyciele zwycięskich szkół na następujące tematy:

  • Jak rozwijać innowacyjność?  – ZS w Radowie Małym i ZS No Bell.
  • Jak rozwijać empatię?  – Montessori Mountain School Przyłęków.
  • Jak rozwijać proaktywną postawę u młodzieży?  – SP Konary.
  • Jak budować relację z rodzicami? – Gimnazjum nr 1 w Gdyni i SP nr 4 w Ełku.

Podczas EDUcampu nie było prezentacji i przemów, a swobodna rozmowa. Uczestniczyły w niej osoby, które można uznać za ekspertów albo przynajmniej takie, które mają godny dorobek w danym obszarze. Po zakończeniu EDUcampów przedstawiły efekty rozmów.

Na zakończenie konferencji wysłuchaliśmy jeszcze dyskusji o kolejnych pokoleniach uczniów i nauczycieli z udziałem prof. Doroty Gołębniak, prof. Małgorzaty Żytko oraz Rossa Halla.

Podsumowanie

Jadąc do Warszawy,  nie zdawałyśmy sobie sprawy z rangi przyznanego nam tytułu. Pobyt tam pozwolił nam docenić możliwość bycia „Szkołą z mocą”. Cieszymy się, że ktoś zauważył, że to co dzieje się w naszej szkole wpływa nie tylko na rozwój naszych uczniów, na nasz rozwój, ale także wpływa na przyszłość naszego świata. Czujemy się zobowiązani!

 

Małgorzata Boćko

Anita Malec

20160331_102542 

Radowo MałePrzyłękówNo Bell

KonaryGdyniaEłk

Kalendarz
Wrzesień 2017
P W Ś C P S N
« Sie    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  
Najnowsze zdjęcia
DSC08502 DSC08497 DSC08491 DSC08488
Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Konarach
Konary 235, 32-031 Mogilany, tel.: 12 270 41 42, e-mail: spkonary@poczta.onet.pl
Copyright by www.spkonary.pl Wszystkie prawa zastrzeżone.