nivo slider image nivo slider image

Wielointeligentna edukacja

Szkoła Podstawowa w Konarach od dnia 1 września 2012r. pracuje w oparciu o koncepcję Wielointeligentnej edukacji dla dziecka, stworzonej przez dr Aldonę Kopik oraz mgr Monikę Zatorską, jako odpowiedź na potrzeby zmian w edukacji w Polsce.

Koncepcja opiera się na pięciu filarach:

  • teorii inteligencji wielorakich Howarda Gardnera,
  • szeroko rozumianej diagnozie, czyli rozpoznawaniu możliwości dziecka,
  • indywidualizacji pracy z dzieckiem,
  • tworzeniu środowiska edukacyjnego – tzw. Krain Zabaw i Ośrodków Zainteresowań, w których dziecko odkrywa świat, poznaje i zaczyna rozumieć własne uczenie się,
  • dialogu wszystkich podmiotów procesu edukacyjnego, czyli rodziców, dzieci, nauczycieli, środowiska lokalnego.

 

Osnowę koncepcji stanowi głęboko humanistyczna teoria wielorakich inteligencji, stworzona przez Howarda Gardnera, neurologa i psychologa, profesora Harvardu, laureata 26 doktoratów honoris causa uniwersytetów i szkół wyższych na całym świecie. Teoria ta zakłada istnienie wiele różnych typów inteligencji, które posiada każdy z nas. Nie wszystkie są jeszcze odkryte i nazwane, gdyż potencjał ludzkiego mózgu stanowi w dalszym ciągu zagadkę. Howard Gardner odkrył i opisał 8 rodzajów inteligencji.

 

Nauka oparta na jego teorii przynosi dzieciom wspaniałe efekty, pozytywne zmiany, wspiera rozwój, daje wiele satysfakcji, wyzwala motywację i zaangażowanie dzieci.

Każdy człowiek posiada wszystkie typy inteligencji; ważne jest, abyśmy znali i rozwijali zdolności specjalne, ale także znali i rozwijali słabsze strony, wykorzystując „mocne” inteligencje. Odkrywanie mocnych stron to podstawa budowania u dziecka poczucia własnej wartości i akceptacji siebie; pozwala zrozumieć, że każdy jest zdolny do nauki, ale nie istnieje jeden idealny dla wszystkich sposób zdobywania wiedzy i umiejętności. Poznanie słabszych obszarów sprzyja pracy nad ich rozwijaniem i wzmacnianiem. Ważne jest, aby każdy rodzic patrzył na swoje dziecko jako na istotę niepowtarzalną, która posiada indywidualny wachlarz możliwości, aby akceptował tę indywidualność i starał się ją wspierać.

Mottem niech staną się słowa:

„Jeżeli uparcie będziemy patrzeć na tęczę inteligencji przez jednobarwny filtr, to wiele umysłów zostanie błędnie uznanych za bezbarwne” (Dryden, Vos)

Poniżej przedstawione zostały autorskie symbole i krótkie opisy inteligencji wyodrębnionych przez Howarda Gardnera:

 

 

 Inteligencja językowa – to umiejętność posługiwania się słowem mówionym i pisanym, wrażliwość na: znaczenie słów, rymy, dźwięki, melodię języka; dobra pamięć słuchowa. Osoby, u których dominuje ten rodzaj inteligencji potrafią pięknie się wypowiadać w mowie i w piśmie, ciekawie opowiadają, chętnie prowadzą dyskusje, potrafią przejrzyście spisać i przekazać swoje myśli innym ludziom. Mają bogaty zasób słów, chętnie poznają i szybko zapamiętują nowe słowa (mają często łatwość uczenia się słów w językach obcych), chętnie i często zadają pytania, lubią czytać, lubią zabawy słowami. Nazywana jest inteligencją mówców, pisarzy, poetów, dziennikarzy, polityków, nauczycieli, prawników. Osoby, u których dominuje ten typ inteligencji powinny się uczyć bazując na słowie, czyli czytając, dyskutując, pisząc, wypowiadając się, słuchając.

 

 Inteligencja matematyczno-logiczna – to rozumienie świata liczb i symboli matematycznych, umiejętność sprawnego wykonywania operacji na liczbach, ale także logicznego myślenia, analizowania, wnioskowania, kreatywnego rozwiązywania problemów. Osoby o dominującej inteligencji matematyczno-logicznej są konkretne, dociekliwe, dokładne i zorganizowane, zadają szereg pytań i lubią precyzyjne instrukcje oraz odpowiedzi; lubią samodzielnie badać i zbierać informacje, następnie umiejętnie te informacje szeregują i klasyfikują, a później wyciągają z nich wnioski. Posiadają zdolności w zakresie dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych, porządkują i wykorzystują dostępne informacje oraz grupują np. według jakiejś zasady czy cechy. Już we wczesnym dzieciństwie zaczynają rozumieć znaczenie symboli. W czasie wolnym chętnie korzystają z gier logicznych, łamigłówek, zagadek.

 

 Inteligencja ruchowa – to świadomość własnego ciała i umiejętne jego wykorzystywanie. Osoby o wybitnie rozwiniętym tym typie inteligencji rozumieją i poznają świat głównie poprzez ruch, kontakt fizyczny, bezpośrednie doświadczanie i działanie. Lubią sport, chętnie wykonują ćwiczenia fizyczne, chętnie i szybciej niż inni uczą się różnych sprawności ruchowych, lubią być w ruchu. O wysokim poziomie inteligencji ruchowej świadczy zdolność sprawnego kontrolowania ruchów, bardzo dobra koordynacja wzrokowo-ruchowa (cechy charakterystyczne dla sportowców, aktorów, tancerzy). Jednym z jej przejawów jest także wysoka sprawność manualna (ważna dla rzemieślników, np.: stolarzy, hydraulików, krawców, szewców) ale także charakteryzująca chirurgów, stomatologów, artystów rzeźbiarzy, czy malarzy). Osoby uzdolnione i sprawne manualnie chętnie wykonują „prace ręczne”, w czasie rozmowy używają mowy ciała i gestykulują. Posiadają dobre wyczucie własnego ciała, odległości i przestrzeni. Często wyrażają emocje „całą swoją osobą”.  Aktywność fizyczna u wszystkich ludzi wspomaga procesy myślowe, ale u osób z wybitnie rozwiniętą inteligencją ruchową jest podstawą każdej działalności.

 

Inteligencja muzyczna – jest zdolnością percepcji i tworzenia muzyki, ujawnia się w rozumieniu świata poprzez rytm i melodię. Są to zdolności słuchowe, wrażliwość na dźwięki, rymy i kompozycje. Osoby, u których dominuje inteligencja muzyczna łączą muzykę z emocjami i własnym nastrojem, mają poczucie rytmu, z łatwością zapamiętują rytmy i rymy, lubią śpiewać i słuchać muzyki, chętnie uczą się przy muzyce, „zmieniają” w muzykę wszystko, co robią. Są wrażliwe na wszelkiego typu dźwięki, także odgłosy otoczenia. Mają dobry słuch muzyczny. Często grają lub próbują grać na instrumentach muzycznych, mają swoje ulubione utwory, Wykonując różne czynności dnia codziennego podśpiewują, nucą, pogwizdują.

 

Inteligencja wizualno-przestrzenna – zdolności do odtwarzania w pamięci obrazów (myślenie obrazami) i przestrzennych reprezentacji oraz operowaniu nimi.  Rozumienie świata głównie poprzez obraz i wizualizację, a także doskonała orientacja w przestrzeni. Osoby o świetnie rozwiniętym tym typie inteligencji są twórcze i pomysłowe, mają bardzo dobrze wykształconą wyobraźnię, talent plastyczny, bez trudu orientują się w trójwymiarowej przestrzeni. Umiejętnie korzystają z map, schematów, diagramów i tabel. Są ciekawe w jaki sposób działają różne rzeczy (potrafią rozłożyć przedmiot na części i bez trudu złożyć go z powrotem). Posiadają zdolność dostrzegania szczegółów otaczającego świata, są wrażliwe na kolory, kształty, linie, przestrzeń. Mają dobrze rozwinięty zmysł dotyku. Łatwo odnajdują drogę w nowym miejscu. Lubią zajęcia, które pozwalają na manipulowanie; chętnie rysują, malują, rzeźbią, modelują, tworzą prze­strzenne formy. Inteligencja wizualno – przestrzenna jest domeną osób pracujących w charakterze konstruktorów, planistów, projektantów, fotografików, artystów plastyków, grafików komputerowych, inżynierów, geodetów, dekoratorów. Inteligencja ta jest niedoceniana w szkołach.

 

 

Inteligencja przyrodnicza – przejawia się zamiłowaniem do przyrody, zainteresowaniem środowiskiem naturalnym; jest zdolnością do rozpoznawania i kategoryzowania świata fauny i flory oraz innych obiektów przyrodniczych. Osoby, u których dominuje ten typ inteligencji, są ciekawe świata, „rozumieją mowę” zwierząt, lubią przebywać na powietrzu, lubią samodzielnie eksperymentować, doświadczać, często zainteresowane są ekologią. Umiejętnie klasyfikują przedmioty w hierarchie, dostrzegają zależności i wzorce w przyrodzie; chętnie obserwują, rozpoznają i badają świat roślin i zwierząt; fascynuje je otoczenie, chętnie kolekcjonują okazy przyrodnicze, zbierają albumy, filmy czy książki o tematyce przyrodniczej, są zainteresowane zjawiskami przyrodniczymi, fizycznymi, chemicznymi, z zaangażowaniem opiekują się zwierzętami, czy tez uprawiają ogród, lubią wypoczynek na łonie natury. W warunkach życia i dorastania w środowiskach miejskich, inteligencja przyrodnicza przejawia się także umiejętnością rozróżniania zamiast okazów przyrodniczych – np. modeli samochodów, butów, opakowań słodyczy.

 

 

 Inteligencja interpersonalna – przejawia się w zdolności komunikowania się z innymi ludźmi, wrażliwości na ich potrzeby. Jest umiejętnością współodczuwania, patrzenia na świat z punktu widzenia innej osoby. Jest także zdolnością rozwiązywania konfliktów, negocjowania i wypracowywania kompromisów. Osoby, u których dominuje inteligencja interpersonalna łatwo nawiązują kontakty społeczne, mają zdolności przywódcze (cechy lidera), lubią i potrafią współpracować w zespole, są komunikatywne, potrafią słuchać innych. Są lubiane i otoczone gronem znajomych i przyjaciół.  Dbają o dobre relacje z innymi osobami, potrafią patrzyć na świat oczyma drugiego człowieka, wczuwają się w sytuacje i problemy innych, ale także zachowują asertywność przy konfrontacji.

 

Inteligencja intrapersonalna – jest zdolnością rozumienia samego siebie, stawiania sobie celów i ich konsekwentnej realizacji, rozumienia i wyrażania swoich uczuć i przeżyć, patrzenia na świat z własnego punktu widzenia, a także w umiejętności świadomego planowania i kierowania własnym rozwojem. Osoby, u których podstawą działania jest inteligencja intrapersonalna są samodzielne, zaradne i niezależne, znają i wykorzystują swoje mocne strony, budują wewnętrzną motywację, mają bogate życie wewnętrzne. Nie nudzą się bez towarzystwa innych, w czasie przebywania „sam na sam” ze sobą wykonują ulubione zajęcia. Lubią decydować o sobie i żyć w zgodzie z samym sobą.

 Hasło naszej szkoły, to myśl Thomasa Armstronga: Każde dziecko jest zdolne, ale nie ma dwojga dzieci zdolnych w ten sam sposób

 

Kalendarz
Wrzesień 2017
P W Ś C P S N
« Sie    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  
Najnowsze zdjęcia
DSC08502 DSC08497 DSC08491 DSC08488
Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Konarach
Konary 235, 32-031 Mogilany, tel.: 12 270 41 42, e-mail: spkonary@poczta.onet.pl
Copyright by www.spkonary.pl Wszystkie prawa zastrzeżone.